מידעון פרשת האזינו

 

מידעון האזינו תשע"ז

הורים ותלמידים יקרים גמר חתימה טובה 

אנו נמצאים לאחר יום הדין הגדול והנורא ולקראת חג השמחה –חג סוכות
 

סוכות הינו החג היחיד בתורה, שמקבל ציווי 3 פעמים להיות שמחים בו. כפי שכתוב: "וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ… וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ:", וכן כתוב : "וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים:"
בטעם שמחה זו כתוב במדרש : "… אבל בחג (סוכות) לפי שנטלו הנפשות דימוס (אישור חנינת חיים) שלהם ביום הכיפורים… ועוד שהתבואה ופירות האילן בפנים, לפיכך כתיב שם שלש שמחות, שנאמר: ושמחת בחגיך (דברים טז: יד), ושמחתם לפני י"י אלהיכם (ויקרא כג: מ), והיית אך שמח (דברים טז: טו)." א"כ הסיבה לשמחה בחג הסוכות, היא מפני שיצאנו זכאים בדין של יו"כ, וכן מפני שזה תקופה של עושר כלכלי, שאדם אוסף את כל התבואה והפירות, ורואה את כל עושרו, וכפי שנקרא חג הסוכות בתורה חג האסיף "וְחַג הָאָסִף בְּצֵאת הַשָּׁנָה בְּאָסְפְּךָ אֶת מַעֲשֶׂיךָ מִן הַשָּׂדֶה:"

החשש בשפע כלכלי
ישנו חשש כשאדם מגיע לשפע רב, הוא סופר את נכסיו ושמח בהם, יתגנב לאדם רצון להתגאות, ולחשוב שמכוחו מגיע לו כל העושר הרב, וכפי שהזהירתנו התורה : "הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ לְבִלְתִּי שְׁמֹר מִצְוֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחֻקֹּתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם: פֶּן תֹּאכַל וְשָׂבָעְתָּ וּבָתִּים טֹבִים תִּבְנֶה וְיָשָׁבְתָּ: וּבְקָרְךָ וְצֹאנְךָ יִרְבְּיֻן וְכֶסֶף וְזָהָב יִרְבֶּה לָּךְ וְכֹל אֲשֶׁר לְךָ יִרְבֶּה: וְרָם לְבָבֶךָ וְשָׁכַחְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים:… וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה:" 
בזמן שיש לאדם את כל השפע של כל השנה, האדם מצווה לצאת מבית הפאר, ולגור במשך שבוע בדירת עראי. לראות את הסכך של הסוכה, שעשוי מחומר טבעי, כפי שכתוב במשנה  : "כל דבר שאינו מקבל טומאה וגידולו מן הארץ מסככין בו:", ולהזכר במי שברא את העולם, ונתן לו את כל השפע הזה. האדם נזכר בראשיתיות, בעראיות, בבורא עולם, ומתוך כך מכוון את כל השמחה שלו אל הנצח, אל הקב"ה, שהעניק לו את כל השפע הזה. וכאשר אדם מגיע לתובנה זו, את אותה שמחה שיש לו, הוא מחלק גם לעניים ונזקקים הסובבים אותו, להראות שהשמחה הזאת היא לא רק שלו, אלא של ה', כפי שכתוב בתורה : "וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ:". אין בעייה לשמוח בעושר של האדם, רק צריך לכוון את השמחה הזאת כלפי ה', ומתוך שאדם מכוון את השמחה לקדושה, השמחה תהא שלמה.
 

יהי רצון שיתקבלו תפילותנו ברצון ונזכה יחד עם כלל ישראל להיכנס לחג הסוכות מתוך שמחה של מצווה

חג שמח כתיבה וחתימה טובה

ראש הישיבה הרב ניר שקורי והצוות החינוכי

מסע סליחות

לקראת ראש השנה יצאו כל תלמידי הישיבה למסעות של סליחות ותפילה. כיתות ז'-ח' ביקרו בירושליים ובעיר דוד ,ובכיתות ט'-י"ב יצאנו יחד לכפר עציון שם ביקרנו במוזאון הכפר וצפינו בחזיון אור קולי חדיש ביותר, משם המשכנו לגבעת "עוז וגאון" ליד צומת הגוש ובההנהגתה של נדיה מטר מאירגון נשים בירוק התנדבו התלמידים והכשירו את הגבעה למקום מגורים. שיא השיאים היה בהגעתנו למערת המכפלה שם קימנו מניין סליחות עוצמתי כאשר תלמידי הישיבה מובילים בשירה ובריקודים את כלל מתפללי המערה.

מבחן מסכם בגמרא

לקראת יום הכיפורים נבחנו למעלה מ200 תלמידים מבחן מסכם במסכת סוכה, במהלך החודש עמלנו יחד הן בשיעורי הר"מים והן בסדרי הלימוד בבית המדרש לסיים את הדפים הראשונים של מסכת סוכה, תוך מתן דשג גם על לימוד סוגיות הלכתיות העוסקות בגובה הסוכה וכ'ו.

היה מרגש מאוד לראות את התלמידים רוכנים על גבי השולחן ומשתדלים לענות כראוי על השאלות.

ערב דרשתי קרבתך

ביום ראשון ז' תשרי קיימנו בבית המדרש ערב התעלות של שירה ותפילה בניצוחם של עמנואל טוביאנה ושי הלפרין. המופע כלל שירים מרגשים יחד עם סיפורים נפלאים אשר חיברו את ההורים והבנים יחד לקראת תפילות יום כיפור.

ערב אבות ובנים

עשרות הורים ותלמידים מכיתות ז'-ח' הגיעו לערב לימוד תורה בבית המדרש. הערב יוחד לזיכרו של החייל ארי וייס ז"ל. שמענו שיחה מהאב על משמעות החיים וכן לימוד סוגיה מענינית מהרב הדס מנהל החטיבה.

יום של תורה

 

כזה היה יום שני ח' תשרי. פתחנו את הבוקר באמירת סליחות ותפילת שחרית, לאחר מכן קיימנו יום משותף עם עמותת אורות בשמחה. כיתות י"א זכו לארוחת בוקר טעימה, ללימוד עם אברכים ולמעגלי שיח בהובלת הרב מנדלסון והרב סיינה מחנכי הכיתות. בנוסף כל הכיתות הגבוהות שמעו שיחה מפי ר"מ בישיבת בינות, הרב בני טבדי. קינחנו בשיחה מדהימה של מנהל הפרויקט הרב נתי מלחי מפיק סדרת הטלויזה היהודי הנודד.

הרבה עשייה הרבה שמחה

ב"ה בחודש אלול קמו ועלו עוד המון פעילויות נפלאות, המורה קרן קלאמנס הובילה תלמידים לשאול שאלות בהלכות החג את הרב הראשי לבריטניה, נערכו גיחות של"ח, בכיתות י' הובילה הרכזת למוערבות חברתית מיכל סופר את כלל השכבה ליום חשיפה של מקומות התנדבות. נערכו ניסויים מדהימים בכיתות המעבדה בשיעורי מדעים, מנהל חטיבת הביניים הרב הדס ערך כינוס מעצים לתלמידי ז'-ח' תוך שהתלמידים שומעים שיחות מהרב איתן ומהרב אייל, וכמובן יום כיפור בישיבה, תלמידים רבים נכחו התפללו והתעלו יחד עם רבותינו הרמים. 
בהזדמנות זו מודה לכל הצוות על עשייה הברוכה ישר כח גדול לרכזת החברתית קולט גולדמן על ההשקעה הנמרצת.

ישיבת בני עקיבא רעננה
כתובת: האחוזה 132 רעננה 43100
טלפון : 09-7410677

דוא”ל: yeshivara@gmail.com
אתר אינטרנט: www.ybar.co.il