מידעון פרשת נח

 

מידעון נח תשע"ז

מגדל בבל – כישלון ידוע מראש

בתוך פרשת נח עומד סיפור "מגדל בבל" כאחות הקטנה לספור "המבול" , למרות שבימנו נראה שההשפעה הגדולה יותר על חיינו יש לתוצאות הענישה של "מגדל בבל"  מהשפעות המבול שלכאורה הצלחנו להתגבר על תוצאות ההרס של המבול.
בתורה מוסבר החטא שגרם למבול, אך ביחס ל"מגדל בבל " חסר פירוט על מהות החטא שהביא לתוצאות כל כך דרמטיות בשינוי כל העולם ברמה שעומדת בהגדרת השינוי כמהפכה עולמית – 
"מהפכת הפיזור" או "מהפכת השפה".

המפרשים ממלאים את החסר על ידי הוספת פרטים המבוססים על מדרשים – פחד מפני מבול נוסף, רצון להילחם בא-ל , מרדף אחרי עולם החומר, ניתוק מעולם הרוח ועוד.
עיון בפסוקים מאפשר לנו לראות פן נוסף של החטא, הפסוק הראשון מתמקד בתיאור המצב: ( קשר של סיבה ותוצאה)
" וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים."
כולם מדברים את אותה השפה לכן יש רק דברים אחדים, העולם לא מתפתח לא משתנה ,כולם חושבים אותו דבר, כי אנשים מדברים את אותה השפה .
הקב"ה שיורד לראות את הנעשה בעולמו רואה את הדברים ואומר: 
יֹּאמֶר יְהוָה, הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם, וְזֶה, הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת; וְעַתָּה לֹא-יִבָּצֵר מֵהֶם, כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת.
אנו נוהגים לפרש את דברי ה' כחשש מפני מעשה בני האדם אשר מדברים את אותה השפה, מצב שעלול לגרום למרד בה', אך אפשר לראות זאת גם בדרך אחרת , הקב"ה מסתכל על העולם ורואה שכולם מדברים את אותה השפה , החשש הוא לא ממרד אלה ממעשה בני האדם , שגם במצב המושלם בו כולם יעשו את כל מה שירצו ודבר לא יבצר מהם , עדיין התוצאות יהיו מאוד דלות , העולם לא התפתח , אותה שפה שכולם מדברים יוצרת את אותם המחשבות שמביאות לדלות בתוצאות, ולכן יש צורך לשינוי המצב :
" הָבָה, נֵרְדָה, וְנָבְלָה שָׁם, שְׂפָתָם–אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ, אִישׁ שְׂפַת רֵעֵה"
העולם שרק נוצר יוכל להתפתח רק כאשר יהיו שפות שונות , אז למה מראש לא תוכנן העולם כמקום שיש בו שפות שונות , לא כעונש , אלא כצורך טבעי לפיתוח וקידום האנושות?

האדם באופן טבעי רואה את המציאות מתוך תפיסת העולם הסובטיקבית שלו , מציאות אשר גורמת לא פעם לחוסר סובלנות כלפי דעתם של אנשים אחרים , לעיתים נראה שהאדם הפרטי היה מעדיף שהעולם יתנהל לפי רצונותיו ותפיסת עולמו, ולכן יש חשיבות ליצירת עולם חד גווני כפי שהיה לפני מגדל בבל, על מנת לשכנע ולהבהיר לאדם הפרטי את המגבלות של עולם המתנהל לפי תפיסת עולם אחת, עולם שכזה לא יכול להתקיים , זאת תאוריה שנכשלה , יש צורך לצור כישלון על מנת לבטל את הרעיון של האמת המוחלטת המיוצגת על ידי אדם בודד.

שבת שלום
דודי זינגר
מנהל שש שנתי 
 

פעמיים "נס"

"נס" ראשון : השבוע חזרו ללימודים תלמידי כתה י' המשתתפים בפרויקט "נס טכנולוגיה " , הפעילו מתקיימת בימי ראשון אחר הצהרים במתחם "אשכול פיס".

"נס" שני: השנה בעקבות גידול במספר הלמידים שעברו את מבחני הקבלה , אנו נערכים לפתיחת קבוצה לכתות ט' בחדר המחשבים של הישיבה , יום ושעה יפורסם בהמשך, בהתאם לתוצאות ההצבעה שנערכהב בין המשתתפים למציאת הזמן המתאים .

שת"פ טכנולוגי-מתמטי ייחודי

בשנת הלימודים הנוכחית חברת יואל גבע וישיבת בני עקיבא ברעננה תפעלנה בשיתוף פעולה מיוחד על מנת לקדם את הישגי תלמידי הישיבה בתחום המתמטיקה – ובפרט בשיפור ציוני הבגרויות. כל זאת באמצעות שימוש בכלים הטכנולוגים של 'יואל גבע'.
לצורך כך, אתר My.Geva יהיה פתוח באופן חופשי לכל תלמידי ומורי הישיבה למשך כל שנת הלימודים.
בשנים האחרונות, האתר סייע לעשרות אלפי תלמידים לשפר את הישגיהם במתמטיקה, ולאלפי מורים לחסוך זמן יקר ולייעל את תהליך הלימוד. 
My.Geva.co.il הינו אתר מקוון ללימודי מתמטיקה לבגרות מבית "יואל גבע". באתר ניתן  למצוא סרטוני וידאו ובהם פתרונות והסברים מפורטים לתרגילים החשובים ביותר מספרי הלימוד בהוצאת "יואל גבע". בנוסף, ניתן למצוא באתר הסברי וידאו מלאים לבחינות מתכונת ולכל מבחני הבגרות במתמטיקה מהשנים האחרונות. מטרת האתר היא לאפשר גם לתלמיד וגם למורה לחסוך זמני לימוד ותרגול משמעותיים!. 
השימוש באתר קל ונוח לתפעול, זמין בכל מחשב, טאבלט או סמארטפון ומאפשר לכל תלמיד ללמוד בזמן ובתנאים הנוחים לו – שכן לכל תלמיד קצב לימוד ייחודי וכל תלמיד נתקל בבעיות בנקודות שונות בדרך. ב–My.Geva התלמידים יכולים לקבל חיזוקים והסברים מפורטים בדיוק בנושאים בהם הם מתקשים, ולהתעכב ככל הדרוש להם על כל שאלה וכל נקודה.
תודה ליריב שדה רכז מקצוע מתמטיקה בתיכון על היוזמה ביצירת שיתוף הפעולה

טיפים לעונת המבחנים

חזרה ללימודים מביאה איתה את פתיחת תקופת המבחנים , ברצוני להציג בפנכם טיפים הקשורים למבחנים, המטרה לחזק את השיח המשותף בין הישיבה ההורים והתלמידים.
– התנהלות נכונה במהלך הלימודים תסייע לבניכם להגיע מוכנים יותר ללמידה למבחן, עודדו את בניכם להקשיב , לסכם , להכין את השיעורים באופן קבוע ומסודר. לעיתים אנו שמים דגש גדול על הציון שהוא התוצאה הסופית, ופחות מתייחסים להשקעה וללמידה הנכונה שהיא החשובה ביותר.
 

  • המבחן אינו אירוע פתע , יש לוח מבחנים מסודר, עודדו את בנכם להתחיל ללמוד למבחן מוקדם ככל שנדרש , ככל שהתלמידים מתבגרים , היקף החומר גדל והיכולת ללמוד באופן   יעיל יום לפני המבחן בלתי אפשרית.

 

  • למידה נכונה איננה מבוססת על שינון אלא על הבנה – יש הבדל עצום בין  הבנה לשינון , הרבה פעמים תלמידים לחוצים מכמות החומר ופשוט משננים אותו, אבל במקום לחזור על   אותם סיכומים שוב ושוב, עדיף להבין את המידע. ההבנה הזו כבר תביא איתה את הזכרון ואת הידע והוא יישאר שם גם הרבה אחרי הבחינה.

 

  • המוטיבציה ללמידה הינה מפתח חשוב להצלחה, אתם כהורים מכירים את בנכם טוב יותר מכל אחד אחר , עודדו את בנכם על ידי יצירת מוטיבציה חיצונית , לדוגמא- ארוחת ערב חגיגית אחרי סיום מבחן במתמטיקה אליו בנכם למד שעות רבות ( בלי קשר לתוצאת המבחן).

 

  • המבחן הוא כלי למדדה והערכה של ידע , הבנה ומיומנויות התלמיד במקצוע ספציפי, הצלחה או כישלון אינם סוף הדרך , אלא נקודת ציון להערכת המצב של התלמיד, נצלו את המבחן לפיתוח שיח עם בנכם סביב התנהלותו לפני המבחן , עודדו אותו במיוחד כאשר הוא לא הצליח כפי שציפה ורצה , קחו את הצד המייעץ ולא המטיף והכועס.

 

  • שוחחו עם בנכם לפני המבחן הציבו יעדים ברי השגה, בקביעת המטרות  התחשבו ביכולות של בנכם, בציוניו בתעודה האחרונה, בהשקעה של בנכם בלמידה למבחן וכו', יעדים אלו יאפשרו לבנכם למדוד את השגיו ביחס לעצמו ולא ביחס לחבריו לכתה .

 

  • האחריות ללמידה היא קודם כל של התלמיד , תפקידנו לסייע ללמידה , אך לא  לקח את האחריות מהתלמיד.

 

אקדמיה בתיכון

אומנם שנת הלימודים נפתחה לפני חודש, אך עבור מספר תלמידים השנה נפתחה בימים אלו. במסגרת תוכנית אקדמיה בתיכון החלו השנה 3 תלמידים מכתה י' –  ניצן, נועם ומשיח את לימודיהם באוניברסיטה הפתוחה , הם מצטרפים ל-3 תלמידים נוספים שהחלו ללמוד לפני מספר שנים- יהושע קורן, נועם סלמנג'אר ומרדכי פינטו. התוכני מלווה על ידי ענת שאשא ודודי זינגר אנו מאחלים להם בהצלחה

מורים משתלמים

כלים לעבודה
השבוע החל צוות מורים מהישיבה בהשתלמות בית ספר בנושא " בניית כלים לעבודה משותפת"
את ההשתלמות מעבירה הגברת שרה טוויל בשיתוף מרכז פסגה כפר סבא. המפגשים נערכים בתוך מרחב הלמידה החדש , ומועברים בדגש על צרכי צוות המורים של הישיבה.

מודל הנבחרת
המורה זמיר בן-מנשה רכז מקצוע מתמטיקה בחטיבה והמורה אלי אלבז יצאו להשתלמות בנושא "מודל הנבחרת" – מודל פדגוגי שפותח על ידי ארגון 'ערי חינוך'.
ההשתלמות כוללת בניית מודל שמופעל בתוך בית הספר של המורים המשתלמים, בהמשך השנה  יחלו בניכם לקחת חלק ולהנות מפיתוח שיטת ההוראה מהמובילות בישראל.
אתם מוזמנים לקרוא על המודל –

מהו המודל?
כמו בנבחרת ספורט, גם בכיתת נבחרת, לכל פרט תפקיד ברור וכלל הפרטים מתגייסים למען מטרה משותפת. "כולם בשביל אחד, אחד בשביל כולם". הישגיות ושאיפה למצוינות נתפשות פעמים רבות, כעומדות בסתירה לשיתוף וערבות הדדית. כלי הנבחרת מנתב את האנרגיות של תחרות והישגיות לטובת עבודה רשתית ושיתוף, ואת הערבות ההדדית הוא הופך למנוע של ההישגיות.
שני כללים עיקריים מאפיינים קבוצת נבחרת:
1. כל תלמיד הוא גם מורה וכל מורה הוא גם תלמיד (כל אחד בוחר את התפקיד המתאים לו, תורם ממומחיותו, חוזקותיו וכישוריו ונתרם על ידי אחרים).
2. לנבחרת מטרה קבוצתית משותפת, רציפה ונמדדת (מטרה, שנגזרת ממנה תכנית אימונים ומשחקים, בעלת גרף התקדמות).
כאשר שני כללים אלו מתמלאים, מושגות המטרות העיקריות של הנבחרת:

רואים את היחיד – כל אחד מוזמן ומעודד לבטא את ייחודיותו ואת כישרונותיו המיוחדים.

יוצרים את ה"יחד" – חברי הנבחרת שנתמכים ומועצמים על ידה, מפתחים מחויבות לקבוצה ולמטרה המשותפת שלה, לומדים לשתף פעולה וליצור סינרגיה.

מעלים הישגים – של הפרט ושל הקבוצה יחד עם מיצוי אישי, ערבות הדדית והנאה.

ישיבת בני עקיבא רעננה מארחת את עמותת אחים- עמותה המסייעת לילדים מונשמים משיתוקי מוחין ותסמונות נדירות

בשמחת תורה אירחה ישיבת בני עקיבא רעננה את ילדי עמותת "אחים". העמותה הוקמה לפני כ- 9 שנים במטרה לתת מענה לצורך הנואש של משפחות לילדים מונשמים משיתוקי מוחין ותסמונות נדירות. עמותת 'אחים' אשר מטפלת בכ-80 משפחות ברחבי השרון הינה העמותה היחידה בארץ לילדי טיפול נמרץ ומונשמים והיא מטפלת לא רק בילדים כי אם במשפחה כולה, תוך הסתכלות על התמונה השלמה והנבת מכלול הצרכים והקשיים שלה. בשמחת תורה אירחה כאמור ישיבת בני עקיבא את ילדי העמותה והמתנדבים הרבים אשר מונים כ-200 איש אשר הסתובבו והתארחו בחג בין שבע קהילות שונות ברחבי העיר להקפות ותפילות כאשר את סעודות החג חגגו בחדר האוכל של הישיבה. אירוע זה משתלב היטב עם הדגל הקהילתי של ישיבת בני עקיבא אשר שמה לה למטרה להוות מגדלור לא רק תורני-לימודי בעיר רעננה אלא אף חברתי וקהילתי לטובת כלל תושבי העיר וילדים בעלי צרכים מיוחדים בפרט.

מבצע חידוש גינון הישיבה

בימים האחרונים הסתיים פרוייקט חידוש ושימור גן שבעת המינים בכניסה לישיבה לזכרו של תלמידנו מתן חיים בד"ט ז"ל. במסגרת הפרוייקט נשתל עץ זית חדש בכניסה ועצים נוספים. הוחלפו מספר רב של עצים, נשתלו שיחים, פרחים ופינות צבע, כמו כן נוקה השטח מעשבים שוטים וטופלו כלל העצים.

שבת שלום

ישיבת בני עקיבא רעננה
כתובת: האחוזה 132 רעננה 43100
טלפון : 09-7410677

דוא”ל: yeshivara@gmail.com
אתר אינטרנט:  www.ybar.co.il